Autotrekkers

 

Autotrekker gebaseerd op 1931 A-Ford Tudor, gebouwd door smederij Immerzeel uit  Melissant. Immerzeel heeft vanaf 1933-34 een twintigtal autotrekkers gebouwd, mede naar aanleiding van de publicaties van Prof. Visser. De achteras werd versmald, zodanig dat een rollenketting tussen frame en wiel van de nieuwe achteras kon lopen. De oude naven met remtrommels werden gebruikt om er het kleine tandrad (16 tanden)op te lassen.  De rollenketting was 5/4 X 5/8 en lbij latere uitvoeringen werd een fijnere maat gebruikt, maar dan duplo of triple ketting. Aan de nieuwe vierkante as, die gemonteerd zit voor de originele achteras,  werden naven gemaakt, waaraan de wielen pasten en waar het grote tandrad (36 tanden)aan de achterkant van de naaf werd gelast. De as was verschuifbaar om de ketting te kunnen spannen. Er werd een petroleum vergasser gemaakt van een vertikale ronde buis van 10 X 10 cm met dubbele bodems, waarin 4 5 vlampijpjes 16 mm rond.Deze bus werd tussen inlaatspruitstuk en carburateur gemonteerd. Aan weerszijden van de cilinderwand (vergasserbus) werd een pijpje gelast, waarin de uitlaatpijp  paste, zodat de hete gassen rond de pijpjes stroomde. De personenauto bandenmaat werd gehandhaafd dubbele banden werden ook toegepast door extra velgen met vier platen tegen de achtervelgen aan gelast.

Tegen de Ford versnellingsbak is een PTO bakje gemonteerd wat met een handle voor de bestuurderstoel kan worden ingeschakeld. Bij die handeling die in neutraal moet gebeuren wordt de aandrijving van de achterwielen verbroken en de poelie die aan de zijkant zit gemonteerd, ingeschakeld.

Foto links laat de PTO bak zien met andrijving voor de poelie.

 

Deze autotrekker die door  Andries de Vos uit Ooltgensplaat in1940 "gebruikt" werd aangeschaft voor 400 gulden  heeft tot in de late jaren 70 dienst gedaan. vanaf 1942 tot aan het einde van de oorlog werd de brandstof voorzien door een antraciet gasgenerator. Op een hectoliter kolen kon een hele dag worden gedorst.

 

 

Op de rechterfoto is te zien hoe het Ford chassis werd ontdaan van zijn achtervering, de toegevoegde vierkante as met verstelling om de kettingen te spannen.

 

 

 

 

 

 

Op de linkerfoto is de aanzet van het achter zijraam nog goed te zien.

 

Rechterfoto laat de inschakelhandle van de poelie zien.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktiefoto uit 1976

 

 

 

 Soms duiken er nog nieuwe ontdekkingen op.................

 

A. de Ridder,  met een autotractor gebaseerd op een AA Ford uit 1930

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gevraagd meer foto's en info van autotrekkers:  hauntedsaloon@hotmail.com